Blog

ask zw 111936593599

ASK!

In mijn praktijk merk ik dat veel mensen de neiging hebben om loopbaankeuzes te maken op basis van aannames:

 

·      “Ja, dit is een leuk bedrijf maar volgens mij werken ze daar alleen met vrijwilligers”

·      “Daar werken alleen maar jongeren”

·      “Die doen niet aan parttime werken”

·      “Die functie is niets voor mij, want veel te hoog gegrepen”

·      “Ik denk niet dat ik daarvoor de juiste opleiding en ervaring heb”

·      “Het lijkt mij een hele leuke baan”

 

Jammer, want in werkelijkheid blijkt het heel vaak anders te zijn dan ze denken. Ze hebben, soms op basis van onjuiste informatie, een verkeerd of onvolledig beeld van een bedrijf of bepaalde functie. En op basis daarvan maken ze keuzes. En laten daarom soms kansen liggen.

 

Ik hoor maar weinig mensen die uit zichzelf contact zoeken met mensen die het werk doen dat hen ook aanspreekt of bij het een bedrijf werken waar ze zelf ook wel zouden willen werken. Door contact te zoeken proberen ze een goed beeld te krijgen van een bepaalde functie om te zien of dat wel of niet bij hen past. Om meer informatie te krijgen over eventuele noodzakelijke/wenselijke opleidingen en werkervaring.

 

In mijn loopbaantrajecten laat ik mensen onderzoeken wat voor hen werkt in werk. Eén van de opdrachten is het interviewen van mensen die het werk doen wat mijn klanten aanspreekt, waar ze nieuwsgierig naar zijn of die werken bij bedrijven die aantrekkelijk lijken.

 

Een opdracht die in eerste instantie toch wat weerstand oproept:

·      Ik kan toch niet zomaar bellen?

·      Ik ben bang dat ze nee zeggen als ik bel voor meer informatie

·      Ik wil ze niet lastigvallen en te veel tijd in beslag nemen

·      Ik weet niet wat ik moet vragen

·      Wie moet ik dan vragen en hoe doe ik dat dan?

 

Het is goed je te realiseren dat veel mensen het leuk vinden om over hun werk te praten. En dat hoeft geen uren te duren. In een half uur kom je heel wat te weten. Dit vraagt natuurlijk wel om een goede voorbereiding. Dat je hebt nagedacht over wat je wilt weten.

 

Als jij weet wat belangrijk is voor jou in werk, kun je vanuit daar gerichte vragen stellen.

Bijvoorbeeld als jij zeer hecht aan een informele en sociale werksfeer kun je vragen hoe iemand de sfeer ervaart, op welke manier de collega’s met elkaar omgaan en of er ook buiten het werk activiteiten worden georganiseerd.

En als jij iemand bent die graag de randen van de regeltjes opzoekt om zo nieuwe mogelijkheden te ontdekken, wil je weten of dat inderdaad in de functie kan en wordt verwacht.

 

De kwaliteit van je vragen zegt iets over jou, dus ook over de indruk die je achterlaat na het gesprek. Je zult niet de eerste zijn die op een later moment benaderd wordt om te komen solliciteren omdat je in het ‘netwerkgesprek’ zo’n goede indruk maakte.

 

Of het kan zo zijn dat je eerst dacht dat het een geweldige baan voor je zou zijn, maar op basis van wat je gehoord hebt erachter komt dat het niets voor jou is. Heb je jezelf toch behoed voor een misstap…

 

En hoe kom je dan in contact?

Het meest makkelijke is om dat via je eigen netwerk te doen. Mogelijk ken jij al iemand die het werk doet wat jij ook interessant vindt of werkt bij een leuk bedrijf. En anders zijn er mensen in je netwerk die weer mensen kennen die voor jou interessant zijn. Vraag ernaar.

 

En anders is LinkedIn een prima plek om op zoek te gaan naar voor jou relevante contacten. Je kunt zoeken op bedrijfsnaam en functienaam. En dan zal je zien dat ze vaak maar een ‘hand shake’ verwijderd zijn van jou. Laat je introduceren of stuur een gepersonaliseerd connectieverzoek met daarin een uitnodiging voor een gesprek. Ik hoor zelden dat dat geweigerd wordt. En accepteer als mensen je verzoek weigeren. Maar weet dat er nog genoeg anderen zijn die open zullen staan.

 

Dus ga erop uit. Durf te vragen!

 

En daarmee krijg je waardevolle informatie. Informatie die cruciaal kan zijn om al dan niet te kiezen voor een bepaalde richting of bedrijf. En daarmee al dan niet te kiezen voor een succesvolle volgende stap in je loopbaan.